jobb og ledelse
Chevrolet eldst på norske veier
Chevrolet er det bilmerket som har høyest gjennomsnittsalder i Norge. Årsaken er at det er en populær veteranbil. Lada scorer også høyt på gjennomsnittlig alder.
Over halvparten av alle Chevroleter som ruller i Norge er mer enn 21 år gamle, og de populære veteranbilene blir holdt i god stand av entusiaster som elsker sin Corvette, Camaro eller Impala. Gjennomsnittsalderen for bilmerket er på 26,3 år.
- Det er veldig mange som importerer gamle Chevroleter for å restaurere dem. Det er nok årsaken til den høye gjennomsnittsalderen til bilmerket. Chevrolet som varemerke er godt, gammelt og kjent. Bilen er enkel å skru på, og så er det lett å få tak i deler. Disse bilene kjøres kanskje bare to kilometer i uken, sier markedssjef Per Ove Windelstad i Bergheim Auto-Salg som importerer Chevrolet.
Lada er også et merke hvor bilparken har høy gjennomsnittsalder, med hele 15,8 år. Nær halvparten av Ladaene er mellom 16 og 21 år gamle, og etterveksten er dårlig. Ingen importører fører lenger bilen inn til Norge. Daværende Lada Norge tok inn den siste bilen i 1997, da norske myndigheter endret ordningen for fortolling. Tidligere var fortollingen basert på verdi, noe som slo positivt ut for Lada ettersom den ble importert billig fra Russland. Men da det ble endret til å gjelde motorvolum, vekt og effekt ble Lada 20.000 kroner dyrere over natten. Golf ble til sammenligning 10.000 kroner billigere.
- Ladaen var jo solid og enkelt bygd. Fikk du motorstopp langs veien, greide du deg med skrutrekker, skiftenøkkel og binders, så var du i gang igjen. Med dagens moderne biler må du taues inn, sier Svein Rognerud, daglig leder av Ambra Norge, og tidligere daglig leder av Lada Norge AS.
Han tror at Lada i sin tid ble kjøpt av nøkterne, eldre mennesker som kjøpte ut fra behov, ikke ut i fra hva naboen tenkte om kjøpet. I dag er disse menneskene blitt enda eldre, og mange av dem har tatt godt vare på bilene sine.
Statistisk sentralbyrå melder for øvrig at personbilparkens gjennomsnittsalder har gått ned for første gang siden 1998. Ved utgangen av 2004 var gjennomsnittsalderen for personbiler 10,2 år, mot 10,3 året før. Samtidig har andelen personbiler over 20 år økt. Ved utgangen av 2004 var 7,2 prosent av personbilene i Norge over 20 år gamle. I løpet av de siste seks årene har denne andelen økt med 2,1 prosentpoeng.
Ser vi bort fra Svalbard, er det Oppland som har den eldste bilparken i Norge. Bilene i fylket er i gjennomsnitt 12 år gamle, mens Oslofolk i snitt hadde de nyeste bilene, med en snittalder på 8,7 år.
Gjennomsnittsalder på norske bilerBilmerke | Gjennomsnitts- | ||
alder/år | |||
Antall biler | Andel % | ||
Chevrolet | 8 800 | 0,4 | 26,3 |
Andre merker | 46 988 | 2,4 | 19,2 |
Lada | 2 692 | 0,1 | 15,8 |
Volvo | 133 994 | 6,8 | 13,3 |
Mazda | 86 469 | 4,4 | 12 |
Mercedes Benz | 128 006 | 6,5 | 11,8 |
Ford | 167 675 | 8,5 | 11,7 |
Fiat | 11 301 | 0,6 | 11,4 |
Daihatsu | 7 823 | 0,4 | 10,7 |
Nissan | 87 912 | 4,4 | 10,3 |
Opel | 171 592 | 8,7 | 10,3 |
Volkswagen | 249 191 | 12,6 | 9,8 |
Mitsubishi | 75 999 | 3,8 | 9,7 |
Chrysler | 13 506 | 0,7 | 9,4 |
BMW | 69 918 | 3,5 | 9,3 |
Honda | 46 899 | 2,4 | 9,3 |
Saab | 39 156 | 2 | 9,3 |
Toyota | 221 510 | 11,2 | 9,3 |
Audi | 97 307 | 4,9 | 8,5 |
Subaru | 33 883 | 1,7 | 8,3 |
Citroën | 39 900 | 2 | 7,9 |
Peugeot | 83 555 | 4,2 | 7,6 |
Renault | 46 759 | 2,4 | 7,1 |
Seat | 9 574 | 0,5 | 6,6 |
Hyundai | 36 210 | 1,8 | 6,4 |
Suzuki | 28 511 | 1,4 | 6 |
Kia | 8 211 | 0,4 | 5,8 |
Skoda | 23 605 | 1,2 | 4,6 |