jobb og ledelse

Chevrolet eldst på norske veier

Chevrolet er det bilmerket som har høyest gjennomsnittsalder i Norge. Årsaken er at det er en populær veteranbil. Lada scorer også høyt på gjennomsnittlig alder.

Publisert Sist oppdatert
Kilde: SSB

Over halvparten av alle Chevroleter som ruller i Norge er mer enn 21 år gamle, og de populære veteranbilene blir holdt i god stand av entusiaster som elsker sin Corvette, Camaro eller Impala. Gjennomsnittsalderen for bilmerket er på 26,3 år.

- Det er veldig mange som importerer gamle Chevroleter for å restaurere dem. Det er nok årsaken til den høye gjennomsnittsalderen til bilmerket. Chevrolet som varemerke er godt, gammelt og kjent. Bilen er enkel å skru på, og så er det lett å få tak i deler. Disse bilene kjøres kanskje bare to kilometer i uken, sier markedssjef Per Ove Windelstad i Bergheim Auto-Salg som importerer Chevrolet.

Lada er også et merke hvor bilparken har høy gjennomsnittsalder, med hele 15,8 år. Nær halvparten av Ladaene er mellom 16 og 21 år gamle, og etterveksten er dårlig. Ingen importører fører lenger bilen inn til Norge. Daværende Lada Norge tok inn den siste bilen i 1997, da norske myndigheter endret ordningen for fortolling. Tidligere var fortollingen basert på verdi, noe som slo positivt ut for Lada ettersom den ble importert billig fra Russland. Men da det ble endret til å gjelde motorvolum, vekt og effekt ble Lada 20.000 kroner dyrere over natten. Golf ble til sammenligning 10.000 kroner billigere.

- Ladaen var jo solid og enkelt bygd. Fikk du motorstopp langs veien, greide du deg med skrutrekker, skiftenøkkel og binders, så var du i gang igjen. Med dagens moderne biler må du taues inn, sier Svein Rognerud, daglig leder av Ambra Norge, og tidligere daglig leder av Lada Norge AS.

Han tror at Lada i sin tid ble kjøpt av nøkterne, eldre mennesker som kjøpte ut fra behov, ikke ut i fra hva naboen tenkte om kjøpet. I dag er disse menneskene blitt enda eldre, og mange av dem har tatt godt vare på bilene sine.

Statistisk sentralbyrå melder for øvrig at personbilparkens gjennomsnittsalder har gått ned for første gang siden 1998. Ved utgangen av 2004 var gjennomsnittsalderen for personbiler 10,2 år, mot 10,3 året før. Samtidig har andelen personbiler over 20 år økt. Ved utgangen av 2004 var 7,2 prosent av personbilene i Norge over 20 år gamle. I løpet av de siste seks årene har denne andelen økt med 2,1 prosentpoeng.

Ser vi bort fra Svalbard, er det Oppland som har den eldste bilparken i Norge. Bilene i fylket er i gjennomsnitt 12 år gamle, mens Oslofolk i snitt hadde de nyeste bilene, med en snittalder på 8,7 år.

Gjennomsnittsalder på norske biler

Bilmerke Gjennomsnitts-
alder/år
Antall bilerAndel %
Chevrolet8 8000,426,3
Andre merker46 9882,419,2
Lada2 6920,115,8
Volvo133 9946,813,3
Mazda86 4694,412
Mercedes Benz128 0066,511,8
Ford167 6758,511,7
Fiat11 3010,611,4
Daihatsu7 8230,410,7
Nissan87 9124,410,3
Opel171 5928,710,3
Volkswagen249 19112,69,8
Mitsubishi75 9993,89,7
Chrysler13 5060,79,4
BMW69 9183,59,3
Honda46 8992,49,3
Saab39 15629,3
Toyota221 51011,29,3
Audi97 3074,98,5
Subaru33 8831,78,3
Citroën39 90027,9
Peugeot83 5554,27,6
Renault46 7592,47,1
Seat9 5740,56,6
Hyundai36 2101,86,4
Suzuki28 5111,46
Kia8 2110,45,8
Skoda23 6051,24,6

Powered by Labrador CMS