Cxense Display

Merkestyrkeprisen 2017 til Circle K

Fra venstre Georg Ellingsen, Senior Client Executive i Nielsen, Johan Kraft-Johanssen, marketing manager i Circle K Norge, Kjetil Foyn, director marketing and communication i Circle K Norge og Christoffer Sundby, senior convenience director i Circle K Norge. Til høyre Cecilie Westh, Managing Director Nordics i Nielsen. (Foto: Circle K)

Circle K er tildelt Nielsen Merkestyrkepris for 2017. Det er 23. året prisen deles ut, og tidligere har den gått til flere kjente og sterke norske merkenavn.

– Med Merkestyrkeprisen ønsker Nielsen å hedre den aktøren som etter vår vurdering har hatt den mest imponerende prestasjonen i året som gikk, sier Georg Ellingsen, i Nielsen.

– Merkestyrkeprisen er unik i den forstand at vi ser på hvordan aktørene presterer i markedet, basert på en rekke kriterier og dermed honorerer den aktøren som har den beste utviklingen, slik Nielsen vurderer det.

21 kandidater var innstilt til årets Merkestyrkepris. Alle disse ble vurdert etter salg, utvikling i markedet og deres investeringer i media. Prisen ble delt ut under Nielsenkonferansen i Oslo tirsdag 28. mars.

Pris til 2 500 ansatte
– Merkestyrkeprisen henger svært høyt blant merkevareleverandører og kjeder i Norge. Det er en utrolig flott annerkjennelse av den jobben som er gjort det siste året. Denne prisen går til alle 2500 ansatte som bygger merkevaren i 200 000 kundemøter hver dag, sier Kjetil Foyn, marketing-direktør i Circle K Norge AS.

Thomas Støkken, norgessjef i Circle K, er stolt av måten selskapets ansatte har gjennomført merkevareskiftet på.

– Jeg vil spesielt fremheve gode strategiske vurderinger, bruk av egne medarbeidere i reklamen og innovativ bruk av sosiale medier –  kombinert med et fantastisk engasjement blant våre medarbeidere på stasjonene. Hele Circle K har på ulike måter bidratt til et vellykket merkevareskifte – dette er godt lagarbeid, sier Støkken.

Juryen sier følgende om prisvinneren:

”Circkle K hadde i løpet av 2016 den utfordrende oppgaven å omprofilere alle sine stasjoner fra kjente og kjære Statoil til «ukjente» Circle K. Norske Servicehandelskjeder viser at Circle K har videreført den unike posisjonen som Statoil tidligere hadde, ved å være den bensinstasjonskjeden som nordmenn flest foretrekker. Circle K hadde i 2016 en vekst i omsetningen. Dette har imponert juryen så mye at Circle K kåres til årets vinner av Nielsen Merkestyrkepris”

Georg Ellingsen i Nielsen forteller at de 21 nominerte kandidatene ble nøye vurdert, og til slutt satt juryen igjen med fire finalister; Red Bull, Circle K, Skruf og Mills.

– Som alltid blir det vanskelig når vi skal vurdere finalekandidatene opp mot hverandre, fordi de operer innenfor ulike markedssegmenter, sier Ellingsen.

Nielsen Merkestyrkepris er tidligere utdelt til;
Friele Kaffe (1995), Farris, (1996), Coca Cola (1997), Pizza Grandiosa (1998), Rema 1000 (1999), Ringnes øl (2000), Freia Melkesjokolade (2001) Extra fra Wrigley (2002), Laban fra Nidar (2003), Toro (2004), Pizza Grandiosa (igjen i 2005), Kiwi (2006), Pepsi Max (2007), Fjordland (2008), Ideal Wasa (2009), Rema 1000 (igjen i 2010), Q-meieriene (2011), Norvegia (2012) Delikat (2013) Coca Cola Zero (2014) Kiwi (igjen i 2015) og Corona (2016).

Lik og følg gjerne Fastfood på Facebook.

Abonner på vårt gratis nyhetsbrev som kommer ut en gang i uken.

Flere artikler