Cxense Display

Santa Maria til topps: En inspirasjon for bransjen

Samfunnsansvarspris 2017: ”Jobben Santa Maria har gjort både for helse og miljø er på eget initiativ og med nytenking. Dette arbeidet bør være til inspirasjon for bransjen”. Dette var en del av begrunnelsen juryen ga for at Santa Maria vant DLF Samfunnsansvarspris 2017 for relanseringen av sitt kryddersortiment for storhusholdningsbransjen.

Det var under DLFs tradisjonelle Høstmøte, hvor hele den norske matvarebransjen samles, at Santa Maria fikk prisen for sin helse- og miljøfokuserte relansering.

Miljøvennlig emballasje og renere krydder
Prosjektet «The Perfect Mix of Taste and Future» innebar at emballasjen ble byttet til en mer miljøvennlig FSC-sertifisert kartong på over 170 produkter samtidig som innholdet på over 30 krydderblandinger ble forbedret med mange tonn salt, sukker og kunstige tilsetningsstoffer fjernet. Det ble også lansert et fyldig sortiment av krydderblandinger helt uten tilsatt salt, samtidig som det økologiske sortimentet ble utvidet.

Siri Eng, Country Sales Manager i Santa Maria Foodservice. (Foto: Karine H. Henriksen)

Bærekraftig produktutvikling
– Vi gratulerer Santa Maria med DLFs samfunnsansvarspris. Vinneren har på en god måte kombinert et markedsbehov med bærekraftig produktutvikling. Vi håper dette inspirerer til flere produktinnovasjoner med sunnere produkter og lavere miljøavtrykk i årene som kommer, sier jurymedlem Bjart Thorkil Pedersen, Fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen.

Hos Santa Maria feires det etter en lang og intens innsats for å lage Taste Pack, som er navnet på det nye krydderkonseptet med miljøvennlig forpakning og forbedret innhold.

Største endringsprosjekt noensinne
Prisen er en viktig anerkjennelse for det store teamet med prosjektleder Marie Friberg i spissen. De har jobbet hardt i over to år med et av Santa Marias største endringsprosjekter noensinne.

– Med skrekkblandet fryd la vi ut på en reise for å gi markedet et sunnere og mer miljøvennlig kryddersortiment. Det er alltid en risiko å ta når eksisterende og velfungerende produkter skal endres, men med denne prisen er vi sikrere enn noen gang på at vi valgte riktig, sier en lykkelig Siri Eng, Country Sales Manager i Santa Maria Foodservice.

Juryens begrunnelse:

”Med The Perfect Mix of Taste and Future svarer Santa Maria på markedets krav om mer miljøvennlige og sunne produkter. Relanseringen av kryddersortimentet til serveringsmarkedet gir forbrukeren trygghet om at sunne og miljøvennlige valg allerede er tatt for dem. Santa Maria skårer på samtlige kriterier for Samfunnsansvarsprisen; sunnhet, miljø, sosialt engasjement og ansvarlig  innkjøp. Det er gjort en betydelig reduksjon av sukker, salt og tilsetningsstoffer uten å redusere kravene til smak og kvalitet. Juryen legger også vekt på at Santa Maria har tatt et stort miljøansvar ved  å endre den eksisterende emballasjen til en mer miljø- og brukervennlig. Jobben Santa Maria har gjort både for helse og miljø er på eget initiativ og med nytenking. Dette arbeidet bør være til inspirasjon for bransjen»

Årets jury besto av: Jaana Røine, Adm. direktør Grønt Punkt Norge, Anne Kathrine Owren Aarum, Seniorrådgiver Helsedirektoratet,  Bjart Torkil Pedersen, Fagsjef bærekraftig handel NorgesGruppen, Heidi Furustøl, daglig leder Initiativ for etisk handel (IEH) og Helge Hasselgård, Adm.direktør DLF.

(Pressemelding)

Flere artikler