Cxense Display

Hva skjedde med Ola-pakken?

LEDER: «For drøye tjue år siden trykket vi nordmenn den velkjente Ola-pakken til våre hjerter. Her fikk vi forskjellig pålegg for hver ukedag, og salgstallene den gang gikk til himmels. Dagens kunder er blitt langt mer kresne. De vil ha mat som er fersk, delikat, fristende, gjerne varm, nærprodusert og ikke minst sunn.»

Denne lederartikkelen er hentet fra FastFood 5/2017.

I denne utgaven har vi satt søkelys på påsmurt, bakeri- og konditorvarer. For drøye tjue år siden trykket vi nordmenn den velkjente Ola-pakken til våre hjerter. Her fikk vi forskjellig pålegg for hver ukedag, og salgstallene den gang gikk til himmels. Dagens kunder er blitt langt mer kresne. De vil ha mat som er fersk, delikat, fristende, gjerne varm, nærprodusert og ikke minst sunn.

Vi har besøkt den nye kafékjeden KANEL Steinovnsbakeri for å høre mer om hva kundene vil ha. Fersksmurte blingser og varme bruchettaer er blant kundenes favoritter. – Vår profil er å signalisere god kvalitet til en riktig pris, sier bakeriaktøren og gründer Gjermund Østby.

Ved Nordic Lunsh AS produseres det 7 millioner måltidsløsninger årlig. Ola-pakken produseres fortsatt her, og mange velger fremdeles denne, men den er ikke like populær som den en gang var. Men ikke fortvil; nye og mer eksotiske produkter kaprer stadig nytt terreng. Vi har sett nærmere på hvordan de håndlagede produktene blir til.

Vi har også besøkt Pals på Billingstad for å få et innblikk i hvordan du enkelt kan utvide sortimentet for bakeri- og konditorvarer. På side 20 får du oppskriften på hvordan du kan lage et stort utvalg av fristende kransekakesnacks, alt av én og samme kransekakedeig.

Lurer du på hva som skjer med Dolly Dimple’s og Domino’s? På side 22 avslører administrerende direktør, Kenneth Lorentsen, hvilke vekstplaner selskapet har i Norge de nærmeste årene.

Matglade Lise Finckenhagen har nylig lansert sin ferskeste bok, Lises Gatekjøkken. Vi har tatt en prat for å høre mer om hvordan steet food aktører og gatekjøkkener kan lykkes i jakten på kundene. Én ting er sikkert, for øyeblikket er street food og gatemat den mest hurtigvoksende trenden verden rundt!

 

Karine Hildonen Henriksen
Redaktør

Les mer om FastFood nummer 5/2017 her


FastFood kommer ut seks ganger årlig og setter søkelys på dagens og morgendagens serveringssteder for travle mennesker.

Les mer om bladet

Bestill abonnemnent

Last ned bladet elektronisk

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Flere artikler