Cxense Display

Vegetartrenden fortsetter

Vegetartrenden har fortsatt inn i grillsesongen med vegetarburgeren som en av vinnerne. Totalt sett har salget av vegetarmat økt med 76 prosent det siste året.

Salget av vegetarhamburgere har så langt i år (t.o.m. juli) økt med 447 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi har truffet en større del av markedet med mange av våre nye produkter, som for eksempel Rødbetburger og Soppburger, begge fra Koolen. Sistnevnte er alt en bestselger. Vi gikk faktisk tom for den i vår fordi vi ikke forutså etterspørselen, sier produktsjef Daniel Skar i UNIL.

Hamburgermarkedet er totalt sett i sterk vekst, og får nå også drahjelp fra vegetar. Det er likevel viktig å understreke at vegetar – til tross for sterk vekst – kun utgjør snaue fire prosent av det totale burgersalget. Vegetarpølsene har også inntatt grillen, og hadde en vekst frem til august på 69 prosent, mot samme periode i fjor.

Flere fleksitarianere
De siste 12 månedene har vegetarprodukter totalt sett hatt en økning på 76 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Økningen kommer særlig innen fersk ferdigmat: Burgerne fra Koolen er som tidligere nevnt populære, men også en grønnsakslasagne, en gryte med karri og kokos og en tex-mex-gryte – alle tre fra Fersk & Ferdig. I frysedisken har nye produkter som Vegetarburger med ost fra HOFF og Oump! kommet opp på topp tre-listen, produkter som henvender seg mer mot fleksitarianerne enn den tradisjonelle vegetarforbrukeren.

– Vegetarsalget er fortsatt smått i det store bildet, men pilene peker stabilt oppover. Vi ser jo at det nå er blitt trendy å bytte ut kjøtt med vegetarprodukter og at forbrukerne velger å gjøre dette oftere, uten at de nødvendigvis går over til å være 100 prosent vegetarianer, sier kategorisjef Christine Hundsnes i NorgesGruppen.

Mer bønner og linser
Salget av typiske proteinerstattere som hermetiske og tørkede bønner, linser og erter har økt med 30 prosent de siste to årene.

Flere artikler